کارکردهای فرهنگ سازمانی
به علاوه ، همان گونه که در نمودار 2، شیوه شکل گیری فرهنگ سازمانی و حفظ ونگهداری آن ارائه شده است ، منشاء فرهنگ سازمانی نمی تواند چیزی جز فلسفه بنیانگذاران آن باشد . این فلسفه به نوبه خود بر شاخصهایی اثر می گذارند که در فرایند استخدام مورد استفاده قرار می گیرند . اقدامات یا کارهای کنونی مدیریت عالی سازمان موجب می شود تا جو کلی (رفتار مورد قبول) شکل بگیرد . اینکه تاچه اندازه افراد بتوانند با فرهنگ سازمان آشنا گردند، به این مساله بستگی دارد که در فرایند گزینش افراد، سازمان تاچه اندازه بتواند ارزشهایی را که افراد دارند با آنچه موردنظر مدیریت سازمان است ، تطبیق دهد . (استیفن رابینز، 1374ص990 )
نمودار 2-2: شکل گیری فرهنگ سازمانی
فرهنگ سازمانی همچنین به وسیله فرایند گزینش ، شاخصهای ارزیابی عملکرد،شیوه های تخصیص پاداش یا پرداخت حقوق و دستمزد، اجرای برنامه های آموزشی وت ارتقای کارکنان و اعضای سازمان تایید، تثبیت و تقویت می شود. (رابینز، 1374ص 980 )
گروهی از پژوهشگران فرهنگ را مجموعه ای از دانش، باور ، هنر، اخلاق، قانون و رسوم و هر گونه قابلیت و عادات کسب شده توسط انسان به عنوان عضوی از جامعه می دانند و ویژگی های زیر ر ا درباره آن برمی شمرند . (کالاهان و دیگران، ۱۹۸۶ ، ص ۵۵۲ )
h فرهنگ، رفتاری اکتسابی است.
h این رفتار در جهت دستیابی به نتایج و برآوردن نیازهاست.
h فرهنگ در طول زمان تحقق می یابد.
h فرهنگ در بین افراد مشترک است.
h فرهنگ اصولا قانونمند است.
تعریف ادگار شاین از فرهنگ این چنین است:
فرهنگ مجموعه ای است از اصول اساسی و راه حل های مشترک برای مشکلات جهانی، تطابق بیرونی ( چگونه زنده بمانیم ) و انسجام درونی (چگونه کنارهم بمانیم ). این مفروضات و اصول اساسی در طول زمان تکامل می یابند و از نسلی به نسل دیگرمنتقل می شود.
شاین براین باور است که فرهنگ مجموعه ای است از رفتارها، ساخته ها، ارزش ها و باورها، نظامهای معنا و روش های یادگیری مشهود و نا مشهود.” کارل رادریگز، خانواده، موسسات آموزشی و مذهب را از مهمترین منابع یادگیری فرهنگ میشمارد. و بر این باور است که خانواده اساسیترین واحد پرورش و توسعه فرهنگ است و مذهب بهطور تنگاتنگی با ارزشهای فرهنگی مرتبط میشود و بر فعالیتهای روزانه افراد نظیر شروع و پایان زمان کار، ایام تعطیلی، آداب و رسوم و نوع تغذیه تاثیر میگذارد. (کارل رادیگز، مدیریت در عرصه بینالمللی، زاهدی، دانایی فرد، 1380، ص 32-29)
بطور کلی هدف از این تحقیق مطالعه تطبیقی در مورد فرهنگ سازمانی در شرکتهای با مالکیت دولتی و خصوصی میباشد.
شناخت وضعیت فرهنگ سازمانی در شرکت های ذکر شده
مقایسه فرهنگ سازمانی در این شرکتها
ارائه راه حل به مدیران شرکتها جهت ارتقائ فرهنگ سازمانی
درباره این سایت